Symphony – Voeding & Leefstijl

Voeding is een thema van vandaag. Wij zijn blij met alle aandacht die gezonde voeding steeds meer krijgt. Wat ons opvalt, is dat veel hypes en trends gericht zijn op resultaat op korte termijn. Echt aandacht voor de verandering van leefstijl is er nog te weinig. Aandacht om voor de langere termijn resultaat te boeken, waarbij de persoon en zijn gedrag centraal staat. Want juist daar is de meeste winst te behalen.

Bij Symphony begeleiden we patiënten met complexe chronische pijnklachten, vermoeidheidsklachten en/of burn-out klachten. Vaak hebben mensen daarnaast ook andere gezondheidsklachten zoals diabetes, cholesterol, CVRM, ondervoeding, overgewicht, obesitas en darmklachten. Wij van Symphony Voeding & Leefstijl zijn interdisciplinair betrokken bij hulpvragen vanuit de patiënt over voeding en leefstijl. De hulpvragen zijn variërend van ik wil graag afvallen of aankomen tot ik wil graag meer energie ervaren of kan ik met aanpassingen in mijn voeding mijn invloed op mijn klachten vergroten?

Onze aanpak is gericht op patronen en gedrag, vragen die we stellen zijn:

  • Wat wilt u bereiken? En waarom?
  • Waarom eet u?
  • Is er sprake van een gewoonte?
  • Met wie eet u?
  • Wat doet eten met uw gevoel / emotie?

Door bewust te zijn van uw eetgewoonten en eetgedrag, kan u ook aanpassingen maken. In samenwerking met uw wensen en behoeften wordt een persoonlijk advies opgesteld.

Ervaringen

Wij zijn trots dat we mensen hebben weten te inspireren. Dat ze gemotiveerd zijn geraakt om de adviezen ook op de lange termijn toe te passen. Bewustwording en gedragsverandering zorgen voor een duurzame aanpassing van leefstijl. Patiënt Jeroen: “Ik ben nu exact 10 kilo afgevallen binnen een jaar. Door mijn eetpatroon aan te passen en minimaal te snoepen en bewuster te eten. Door op mijn suikerinname te letten, zijn mijn darmproblemen (waar het allemaal om te doen was) bijna helemaal verdwenen. Ik heb dus beide doelen behaald”.

Begeleiding

We starten de begeleiding met een intakegesprek van een uur. Afhankelijk van uw wensen worden vervolggesprekken gepland van 20 minuten of 30 minuten. De behandeltijd die in rekening gebracht wordt bij de zorgverzekeraar, bestaat uit twee componenten, namelijk ten eerste de directe tijd – de tijd waarbij u op gesprek bent. En ten tweede de indirecte tijd – de tijd die besteed wordt aan o.a. het berekenen en samenstellen van een persoonlijk advies, het informeren (mondeling en/ of schriftelijk) van de verwijzer en het registreren van uw gegevens.

Vergoeding

Dieetbehandeling van de diëtist wordt vergoed vanuit de basisverzekering. De vergoeding bestaat uit 3 behandeluren. Dit betekent dat meerdere consulten van de dieetbehandeling worden vergoed. Er zijn zorgverzekeraars die naast de standaardvergoeding vanuit de basisverzekering, de diëtist ook hebben opgenomen in hun aanvullende pakketten. Let op: deze vergoeding geldt extra bovenop de standaard 3 uur dieetbehandeling uit de basiszorgverzekering.